به گزارش همشهری آنلاین، منوچهری در این نمایشگاه 10 اثر اکرلیک بر روی بوم را در معرض تماشای عموم قرار داده است.
او در نقاشیهای خود دغدغههایش در خصوص تفاوت میان دو فرهنگ یا دو دوره زمانی را در قالبی جدید ارایه کرده است.
این هنرمند جوان مدت سه سال در سئول (کره جنوبی) زندگی کرده و پس از آن تا به امروز مقیم دوبلین ایرلند است، از این رو با نگاه به آثارش میتوان گفت که مهاجرت و قرار گرفتن در فضاهای مختلف تاثیر بسزایی در آثارش داشتهاند.
او فیگورهای برگرفته از مینیاتور ایرانی را در مقابل زمینههای نقاشیهای رنسانس قرار داده است، در واقع با این کار تفاوتها و عدم تجانس دو دوران را به تصویر کشیده است و مخاطب را با چالشی فکری رو به رو ساخته است.
او در مورد آثارش میگوید: آثار تازهای که در این نمایشگاه ارائه دادهام با آثار قبلیام متفاوت است اما میتوان گفت که از نظر مفهومی در یک راستاست.
از هفت سال پیش طراحی خطی در زمینه نقاشیهای رئالیستیام وارد شده است اما در هر نمایشگاه موضوع آن تغییر میکند.
آثاری که در نمایشگاه قبلیام در گالری اثر عرضه کرده بودم به نوعی تلفیق دو مذهب مسحیت و اسلام بود، برای مثال در این آثار فضای کلیسای مسیحی را در کنار یک فضای اسلامی قرار داده بودم.
او در ادامه اضافه کرد: در نقاشیهای تازهام زمینهها از دوره اولیه رنسانس گرفته شده و با فیگورهای ایرانی مربوط به دورههای مختلف قاجاریه، صفویه، نقشهای تخت جمشید تلفیق شده است.
فیگورهای آثار منوچهری همه بدون چهره هستند و به نوعی نقاش در این آثار سایهای از فیگور را به تصویر کشیده است، عنوان نمایشگاه «سایه بازی» نیز بر این اساس انتخاب شده است.
در آثار منوچهری نوعی طنز به چشم میخورد طنزی که برگرفته از تضادی است که در آثارش دیده میشود، او به عنوان نمونه نوازندههای قاجاری را در تپهای که در ایتالیا یا فرانسه قرار دارد به تصویر کشیده است.
منظور از طنز ناهمگونی المانها و تضاد آنها در آثارش است.
منوچهری در مورد تلفیق فضاهای غربی با فیگورها و المانهای شرقی در آثارش میگوید: من از وقتی به کره جنوبی رفتم فیگورها و مینیاتورهای ایرانی را در فضای سرد و مدرن کره نقاشی میکردم وقتی فضای زندگیام تغییر کرد و به دوبلین ایرلند رفتم فضای آثارم اروپایی شد و فیگورهایم در آن فضا قرار گرفتند.
فکر میکنم در هر جای دنیا که باشیم، همه ما تاریخ و پیشینهای داریم که به آن افتخار میکنیم من به عنوان یک ایرانی که خارج از کشور زندگی میکنم از محیط تاثیر میگیرم در واقع المانها و فیگورهای شرقی از دورنم و فضای غربی از محیطی که در آن زندگی میکنم نشات میگیرد.
پالت رنگی آثار منوچهری محدود است او در هر اثر از دو تا سه رنگ بهره گرفته تا آن طور که دوست دارد احساسش را بر روی بوم نقاشی پیاده سازد، خودش در این رابطه میگوید: من در هیچ دورهای در آثارم از رنگهای مختلف استفاده نکردهام و بر اساس احساس و مفهومی که قصد دارم بیان کنم رنگها را انتخاب میکنم.
در کاتالوگ نمایشگاه سهراب مهدوی، منتقد هنری در یادداشتی با عنوان سایه بازی در کارهای رکسانا منوچهری چند سوال محوری در مورد مفهوم آثار این هنرمند ارائه داده است که پاسخ های آن میتواند زمینه ساز بحثهای اجتماعی و هنری پدید آورد.
مهدوی در این یادداشت میپرسد: آیا هنرمند میخواهد بگوید که شباهتی میان شخصیتهای نقاشیهای ایران قدیم و ایرانیان امروز نمیبیند؟ آیا او میخواهد نشان دهد که پیشینیان فرهنگی ما (از قاجار بگیر تا هخامنشی) جز روح وارهای نیستند؟ این شخصیتها بخاطر پخ و دو بعدی بودن از پیرامونشان متمایزند. .. آیا این پیامی است مبنی بر اینکه از فرهنگ شرقی تنها سایههایی در صحنه بازی جهانی باقی مانده»؟
«سایه بازی» رکسانا منوچهری تا پایان بهمن ماه به روی دیوار گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان بر فروشان، پلاک 16 است و علاقمندان میتوانند یکشنبه تا پنجشنبه 11 تا 20 و جمعه ها 16 تا 20 از این آثار دیدن نمایند. گالری اثر روزهای شنبه تعطیل است.